Pelin alkuasetelmissa Herra Auditore on jo ikämies matkalla kohti Konstantinopolia eläkepäiviään viettämään. No, ne eläkepäivät voi unohtaa sillä Eziolla on vielä pala purtavana temppeliherrojen kanssa. Pelin juonta en aio spoilata keneltäkään, mutta siinä päästään seuraamaan Ezion, Altairin sekä Desmondin edesottamuksia. Allekirjoittanut ei ole koskaan pitänyt Desmondista hahmona eikä Revelations onnistu tätä seikkaa muuttamaan.
Mitä itse peliin tulee se on visuaalisesti huikeaa katseltavaa kuten muutkin AC:t, eikä vähiten sen seikan takia miten yksityiskohtaisesti maisemia on pyritty mallintamaan. Uusi kaupunki on virkistävää vaihtelua Italian maisemille, mutta ei siltikään yllä Brotherhoodin Rooman tasolle. Toisinsanoen kaikesta hienoudesta huolimatta tuntuu siltä kuin jotain puuttuisi. Ikävää on ettei ongelma koske ainoastaan maisemia, vaan kaikkia muitakin pelin osa-alueita.
Taistelusysteemi on sama kuin ennenkin, sitä ei oikeastaan ole ''upgreidattu'' ainakaan tuntuvasti. Ennen kuin tartuin herra Auditoren saappaisiin pelasin Arkham Cityn läpi ja kadun sitä, koska Batmanin jälkeen Creedin taistelut eivät tuntuneet yhtä ihmeellisiltä, tätä samaahan olemme nähneet jo melkein kolmen pelin ajan eikö vain? Pelillisesti suurimmat muutokset ovat uudet pommit, joiden kustomointimahdollisuudet ovat suurehkot. On taktisia, harhautus, sekä ihan vain vihollisen tappamiseen tarkoitettuja pommeja. Käytin näitä pommeja koko pelin ajan noin 3 kertaa.. Toinen asia on uudenlainen hiddenblade, jonka terässä oleva koukku mahdollistaa nopeamman kiipeilyn ja sille tarkoitetuissa paikoissa narua pitkin ''kiitämisen'' koukun varassa.
Sen sijaan takapakkina voidaan mainita, että hevosia ei enää ole. Kyllä, ne lystikkäät hopuset joilla sait vapaasti ratsastaa aikaisemmassa osassa loistavat poissaolollaan. Sen lisäksi vielä lisähaukkuja ansaitsee se, että pelimaailma on huomattavasti pienempi kuin suuri Rooma, mikä tarkoittaa myös vähemmän tutkittavia paikkoja. Pelin kuuluisat mielipiteitä jakaneet luolasto-osuudet ovat mielestäni myös kehnompia kuin aikaisemmassa osassa, ja tuntuvat kestoltaan lyhyemmiltä sekä turhan helpoilta.
Pelillisesti ihmeellinen ratkaisu on kehnosti toteutettu assassin denin tornipuolustus minipeli. Tämä tarkoittaa sitä, että aina kun Temppeliherrat saavat mittarinsa täyteen meidän salamurhaajastamme pelaaja joutuu kehnostti toteutetussa minipelissä puolustamaan omia maitaan, niihin kun ei temppeliherroilla ole tulemista. Tätäkään en halua spoilata keneltäkään, pelatkaa ja muodostakaa omat mielipiteenne tästä tempauksesta.
Positiivista on, että pakolliset Desmond-osuudet on minimoitu melkein nolliin Revelationsissa. Ne ovat siis vapaaehtoisia mikä tässä tapauksessa on todella hyvä asia, sillä ne ovat kasa omituisia abstrakteja tasohyppely-osuuksia joissa pelaajan täytyy asetella kahdenlaisia palikoita päästäkseen etenemään näissä kentissä.
Onko Revelations kehno peli? Ei se ole, mutta se ON kehnompi kuin edeltäjänsä ja tuntuu jo hieman kierrätetyltä. Tarina saatetaan mukiinmenevästi loppuun, mutta eeppisyydentunne jää usein uupumaan. Pelattavuus on edelleen taattua Assassin's Creediä, joten voin vannoa, että tosifanit eivät tätäkään teosta jätä kauppojen hyllyille pölyttymään. Se on siis sama peli eri tarinalla, näin kerta toisensa jälkeen kärjistäen.
Lopputulos:
+Tarina on hieno ja saattaa lopetukseen sen minkä aloitti
+Uusi Hookblade on positiivinen kokemus, joka nopeuttaa kiipeilyä miellyttävästi
+Pommit ovat kaivattu lisä taisteluun vaikka eivätkään koko pakettia pelasta
+Juoni on mielenkiintoinen ja monimuotoisempi kuin edeltäjissään
+ Taattua Assassin's Creediä jonka läpipelaa mielellään kerran tai kaksi
+Uusi ''underworld''
+Altair
-Ääninäyttely ''huipputasoa''
+Online moodi on uniikki ja hauska, vaikkei sitä erikseen arvosteltukaan
- Hevosten puuttuminen
-Ei tarpeeksi aseita tai asustevaihtoehtoja, missä on Altair's armor?
-Pienehkö pelimaailma
-Edelleen sama peli eri kuoseissa, tuntuu jo vähän käytetyltä
-Desmond osuudet
-Tornipuolustus minipeli
- Välillä (todella harvoin) ohjaus on vähän hakusessa kun Ezio päättää pompata heiniin kesken takaa-ajon
-Eeppisyyden puuttuminen ja puutteellisuuden tuntuminen
Arvosana: 8+
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti